بررسي راه‌های ريشه‌كنی بی‌سوادی قرآنی در جامعه

يك نويسنده كتب آموزشی: تشكيل گروه‌های برنامه‌ريزی آموزشی در مؤسسات قرآنی ضروری است


یزد "فاطمه نیکو نژاد خبرنگاریزدفردا : تشكيل گروه‌های برنامه‌ريزی برای تدوين محتوای آموزشی بر اساس طرح‌ها و برنامه‌های آموزشی در مؤسسات قرآنی ضروری است.

«سيدحسين ميرتقی»، محقق و نويسنده هشت جلد كتاب آموزش قرآن كريم و از مشاوران مهد قرآن ياسين استان يزد در گفت‌وگو با خبرگزاری يزد فردا در رابطه با راه ايجاد انس با قرآن كريم گفت: فراهم‌كردن زمينه مشاركت خصوصی در ابعاد مختلف از تصميم‌گيری تا اجرا و واگذاری فعاليت‌های قرآنی به آنان می‌تواند رشد چشم‌گيری را در عرصه قرآن كريم به‌دنبال داشته باشد.

وی ادامه داد: اعتقاد و باور به اين موضوع و اتخاذ تدابير و تدوين راه‌كارهايی در اين مسير با مشاركت مؤسسات و مراكز قرآنی امری كاملا ضروری است.

اين نويسنده با توجه به اينكه بايد هر نوع فعاليت آموزشی مبتنی بر پژوهش در زمينه تدوين اهداف و محتوای آموزشی و نيز بررسی و ارزشيابی مداوم طرح‌ها و برنامه‌های آموزشی باشد، بيان كرد: تشكيل گروه‌های برنامه‌ريزی و تدوين محتوای آموزشی بر اساس طرح‌ها و برنامه‌های آموزشی مؤسسه ضروری است.

وی در ادامه اظهار كرد: در حال حاضر اقداماتی در اين جهت انجام گرفته كه می‌توان به برگزاری دوره‌های تربيت‌مربی برای مربيان قرآن تا استعدادهايشان شناسايی شود و طراحی دوره‌های تجويد و آواشناسی ويژه قرآن‌پژوهان اشاره كرد.

ميرتقی چگونگی ارتقای آموزش قرآن در مؤسسات را توليد آثارهای فرهنگی در بخش آموزش قرآن كريم، ايجاد زمينه‌ای برای تشويق و ترغيب ناشران به توليد اينگونه آثار و تقويت آموزش مربيان دانست.

وی با اشاره به اينكه نياز به اجرای كار فرهنگی و قرآنی در اين زمينه داريم، گفت: برای قرار گرفتن در يك مسير درست در اين راه بايد برنامه‌های مشخصی داشت و در اين زمينه هزينه و از طرح‌ها پيشنهادی پيشتيبانی كرد.

اين محقق قرآن رشد هر برنامه آموزشی را در گرو شناخت ابعاد مختلف آن برنامه و ايجاد زمينه لازم برای مشاركت همۀ دست اندركاران در همه جهات از تصميم‌گيری تا اجرا برای تحقق اهداف آن برنامه آموزشی دانست كه بايد در اين زمينهمؤسسات شاخص‌هايی را برای آموزش قرآن مطرح كنند.

وی در پايان افزود: هر اندازه به اين دو امر بيشتر توجه شود به همان ميزان شاهد رشد و ارتقای اين آموزش‌ها خواهيم بود كه البته در اين مورد اقدامات خوبی هم تاكنون صورت گرفته است كه می‌توان در اين راستا شناخت ابعاد مختلف آموزش قرآن كريم و برگزاری مجامع و همايش‌های علمی لازمه اين تدابير دانست.

لازم به ذكر است كه اين محقق دارای مدرك فوق ليسانس زبان‌شناسی همگانی است و تا به حال 8 جلد كتاب آموزش قرآن ويژه كودكان، دانش‌آموزان دوم، سوم، چهارم و پنجم ابتدايی و دوره‌های راهنمايی و نشانه‌ها، صدای حروف و تجويد واوشناسی را به چاپ رسانده كه علاقه‌مندان با مراجعه به مهد قرآن ياسين يزد می‌توانند اين كتب را تهيه كنند.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا